Oravecz Péter: Szabadság és gondolkodás témakörében tartott előadásában nagyon érdekes kontextusban és sajátosan kibontva fogalmazta meg az ún. filozófiai istenérvek egyikét, a kalám-érvet.

A kalám-érvet a 12. században fogalmazta meg egy muszlim teológus, al-Gazáli. A kalám-érv más megfogalmazásban mint kozmológiai istenérv is ismeretes, korábban megfogalmazta már Arisztotelész is, és később pedig Aquinói Szent Tamás. Maga a 'kalám' szó a görög 'logosz' kifejezéssel rokon, jelentése beszéd, beszélgetés, vita, eszmecsere.

Az érv ún szillogizmus, a premisszák és konklúzió formáját alkotja. Egy értelmező példa szerint:

P1 (első premissza): "Minden ember halandó".

P2 (második premissza): "Józsi ember."

K (konklúzió): "Józsi halandó."

A logikai szabály itt az, hogy ha a premisszák igazak, akkor a belőlük levezetett konklúzió is igaz. Tévedés csak akkor keletkezik, ha valamelyik premissza nem igaz, vagy akkor, ha a szerkezetét megfordítják, azaz nem az általános szabályból következtetnek az egyedire (dedukció), hanem az egyediből következtetnek az általánosra (indukció, statisztikai valószínűség).

Pici kitérőként megemlítem, hogy Oravecz Péter előadásában a gondolkodás kapcsán megemlítette, hogy az ókori-középkori gondolkodás alapvetően más volt a felvilágosodás gondolkodásától. Míg az előző a szillogizmusok hagyománya szerint gondolkodva jutott el az általános esettől az egyediig, addig a felvilágosodás már nem az értelmet tekintette közös alapnak a gondolkodáshoz, hanem a megtapasztalást. Épp ezért az akkor kialakuló tudományos gondolkodás esetén, az egyediből elindulva nincs 100%-os bizonyosság, hanem csak a hipotetikus tudásig tud eljutni.

Akkor nézzük a kalám-érvet! (P1...Pn a premisszák, K1..Kn a konklúziók). A kalám-érv Oravecz Péter megfogalmazásában így hangzott:

P1: A dolgok kezdődnek.

P2: Az (érzékelhető) világ a dolgok összessége.

K1: A világunknak is van kezdete.

A K1-et használjuk premisszának a következő szillogizmushoz!

K1 = P3: A világnak is van kezdete.

P4: Minden dolog, aminek van kezdete, visszavezethető egy okra.

K2: A világ kezdetének (vagy keletkezésének) van oka.

A K2-t ismét használjuk fel premisszaként!

K2 = P5: A világ kezdetének (vagy keletkezésének) van oka.

P6: Az ok nem azonos természetű az okozattal.

K3: A világot létrehozó ok nem anyagi természetű.

Ez az istenérv tehát ebben a megfogalmazásban  azt bizonyítja, hogy a világ nem magyarázható meg pusztán immanens (evilági, materialista, naturalista) okokkal, hanem valamiféle transzcendens (túlvilági, szellemi) oka kell hogy legyen.