A hinduizmussal foglalkozó szak- és ismeretterjesztő könyvek általában hat ortodox rendszert írnak le a hinduizmus kapcsán. Ezek általában a következők:

  • a Njána-rendszer,
  • a Vaisésika-rendszer,
  • a Jóga-rendszer,
  • a Szánkhja-rendszer,
  • a Mimánszá-rendszer, és
  • a Védánta-rendszer.

Ettől eltérő azonban Baktay Ervin bemutatása, aki hét ortodox rendszert mutat be. Bár könnyen lehetséges, hogy Baktay Ervin téved e rendszerek bemutatásánál, mégis úgy érezzük, mivel elég szorosan összekapcsolja a felébredési fokozatokkal ezeket a bölcseleti rendszereket (darsana), hasznosabbnak ítéljük ennek logikája mentén bemutatni azt.

A hinduizmus ortodox rendszerei, a darsanák, lényegében olyan bölcseleti rendszerek, amik a Brahman-vallás erózióját követő reformban sikerrel kötötték vissza a hinduizmust a Védák szövegeihez. Ez a visszatérés/visszakötés egyáltalán nem magától értetődő: a hinduizmusból kirekedt irányzatok (heterodox rendszerek) is születtek ebben az időszakban, amikből általában ezeket említik meg:

  • a buddhizmus,
  • a dzsainizmus,
  • az ádzsivikák (nem maradtak fent), és
  • a materializmus.

Visszatérve a darsanákra: Baktay Ervin magyarázata szerint ez összekapcsolható azokkal a tudatfokozatokkal, amint a Szanátana Dharma útján járó élőlény (érző lény) bejár a megvilágosodás útján. Baktay könyvében szereplő ábrákat összevonva készítettük el az alábbi ábrát, ami ezt a helyzetet mutatja be. 

 

 Először tekintsük át az ábra közepén található "lépcsőt". A felemelkedés fokozatait bemutató rész alapvetően három részből áll: az emberi létfokozatokat/tudatfokozatokat megelőző, az alatt található létfokozatok kékkel, a sárga és fehér színű emberi létfokozatok pedig a még meg nem nyílt szemű (avidja) és a felnyílt szemű (vidja) létfokozatok. (Ezek értelemszerűen nem a biológiai szemre, hanem a spirituális felébredtség állapotait leíró kifejezések.)

 A még kollektív tudatban létező létformák a növények, illetve a különféle módokon szaporodó állatokat jelölik. Mindegyikükre jellemző, hogy nem létezik számukra egyéni tudat, hanem pusztán csoportlélek.

Az emberi létfokozatok nem felnyílt szemű (avidjá) létfokozataiban hármat különít el a hinduizmus, ezek "alulról":

  • a testet és a lelket azonosságban megélő létfokozatot,
  • a testet és a lelket már megkülönböztető létfokozatot, valamint
  • a testen és a lelken túli spirituális erőket is megsejtő létfokozatot.

 Az ezen felüli létfokozatok mindegyikének közös jellemzője, hogy már vidjá állapotként írható le, azaz valamiféle eszmélés történik meg a törekvő spiritualitás felé való keresésében/látásában.

Az első létfokozatban - Dnyánadá -  a mélyebb igazságokat kezdi el keresni a spiritualitásban a törekvő. Felismeri Isten létét, meg tudja különbözteti Istent és a teremtett világot. A második létfokozatban - Szannjászadá - tovább lát a törekvő a felszínen, felismeri Isten megnyilvánulásait, felismeri a Dharma (Egyetemes Törvény) létét és lényegét, ezt meg tudja különböztetni az ezzel szemben működő/ható erőkkel. A harmadik létfokozat embere - Jógadá - az önlegyőzés útjára lép, azaz felismeri, hogy fegyelmeznie kell önmagát, elérve azt, hogy közvetlenebbül ismeri meg a szellemvilág hatóerőit. A negyedik létfokozatban - Lílonmukti - az anyagvilág (Prakriti) "táncát" ismeri fel, azaz azt, hogy "Maja" (a káprázat) megtévesztésének a foglyai vagyunk, s ezáltal fokozatosan kiszabadul az anyagvilág kötelékeiből. Az ötötdik fokozatban - Szatpadá - a törekvő ember Istent már a Mindenségben pillantja meg, eljutva az ok-okozat kapcsolatáig, s felismeri azt is, hogy nem választhatja el Istent a Teremtés művétől. A hatodik létfokozatba - Ánandapadá - eljutva az világ tevékenységét nem csupán Isten művével, hanem egyben önmagával (önmaga Isten = Isvara) voltával is azonosítja, akiben a teljes feloldódást fedezi fel. Végül a hetedik fokozatba eljutott ember - Parátpará - már felismeri önmaga (mint Átman) és Brahman teljes és végleges egységét, azaz az Önvalót már végső valóságként éli meg. Számára megszűnik minden kettősség (én-te), helyette a lét teljességét éli át.

 Baktay Ervin ezt a hét létfokozatot állította párhuzamba az általa hét bölcseleti rendszerként bemutatott darsanával. 

A Dnyánadá fokozat bölcseleti rendszere a Njája-darsana. 

A Sazannjásazdá fokozat bölcseleti rendszere a Vaisésika-darsana.

A Jógadá fokozat bölcseleti rendszere a Jóga-darsana.

A Lilonmukti fokozat bölcseleti rendszere a Szánkhja-darsana.

A Szatpadá fokozat bölcseleti rendszere a Karma-mimánszá-darsana.

Az Ánandapadá fokozat bölcseleti rendszere az Upászaná- vagy Daiví-minánszá-darsana.

A Parátpará fokozat bölcseleti rendszere a Védánta- vagy Brahma-mimánszá-darsana. Ezt a bölcseleti rendszert Vjásza risi művének tartják, neve szerint a "Védák végét" jelenti az iskola elnevezése. Lényegében a Védák végén álló upanisadok (összefoglaló értelmezései) összefoglalását jelenti. Fókuszában az Abszolút Brahman áll. Ez az iskola a korábbi iskolát végeredményét tárja fel, amit - Baktay nyomán - így lehet összefoglalni a Védanta tanítása szerint:

"Egyetlen sorban megmondom, amit a könyvek milliói mondhatnak: Brahman a valóság, a Világ csak látszat, a lélek maga Brahman, semmi más." (Baktay, 186. o.)

 Felhasznált irodalom:

  • Baktay Ervin: India bölcsessége - Szanátana Dharma - Örök Törvény, Könyvfakasztó-Kairosz, Budapest, 2000
  • Puskás Ildikó: Istenek tánca, Gondolat, Budapest, 1984
  • Schmidt József: Bevezetés India örökléttanába, Farkas Lőrinc Imre Könyvkiadó, k.n. [Budapest], 2004